Koenigsegg Agera R
obrazek Silnik
Przyspieszenie

Jedyny hipersamochód na świecie z chowanym hardtopem”. To tylko jedna z zalet Agery R, zachwalana przez producenta. Sztywny dach wkłada się pod pokrywę z przodu. Rama z aluminium i włókna węglowego, zintegrowana ze zbiornikiem paliwa waży zaledwie 70 kg. W poszyciu nadwozia wykorzystano kevlar. Na liście opcji jest dachowy boks na narty z zawartością.

Silnik napędzający Agerę R to 5-litrowe, 32-zaworowe V8 z sekwencyjnym, wielopunktowym wtryskiem paliwa, podwójnym doładowaniem (do 1,4 bara, w zwykłej Agerze do 1,3), nowym układem wydechowym z ceramiki, stopów tytanu i Inconelu, który w 2012 roku jeszcze bardziej odchudzono, suchą miską olejową oraz karbonowym układem ssania. Jednostka waży 197 kilogramów, rozkręca się do 7500 obrotów na minutę (w poprzedniej wersji 7250) i karmi mieszanką E85, E100 lub zwykłą benzyną. Przy 7,1 tysiącach obrotów osiąga maksymalną moc aż 1156 koni mechanicznych - to 26 KM więcej i 200 obrotów później, niż w pierwszej Agerze R. Moment obrotowy nie uległ zmianie, ale zwiększyło się pasmo, w którym przekracza 1000 Nm, dostępne od 2,7 aż do 7,3 tysięcy obrotów na minutę (poprzednio do 6,17). Jego maksymalna wartość przy 4,1 tysiącach obrotów sięga 1200 Nm. Jednostka może pochwalić się nowym ECU oraz nowymi tulejami cylindrów, które dzięki nanotechnologii firmy ANS Engineering charakteryzują się zmniejszonym tarciem, co skutkuje obniżeniem paliwa.

Widlastą ósemkę połączono z dwusprzęgłową, 7-stopniową przekładnią sterowaną łopatkami przy kierownicy, opracowaną wspólnie z firmą Cima. Mechanizm ten waży 81 kilogramów, będąc najlżejszym w swojej klasie. Napęd między koła tylnej osi rozdziela sterowany elektronicznie mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu E-Diff. Wał napędowy, pusty w środku, opracowano wspólnie z GKN Driveline. Firma TWR przygotowała system wspomagania kierownicy (promień zawracania to tylko 11 metrów). Samochód waży tylko 1330 kilogramów z czego 56% przypada na tył. Stosunek masy do mocy sięga zaledwie 1,15 kilogramów na każdy koń mechaniczny.

Olbrzymia moc z połączeniu z niską masą daje oszałamiające osiągi. Wisząca tylko 100 milimetrów nad ziemią Agera R rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 2,9 sekundy, a 200 km/h obala już po siedmiu i pół sekundach. Rozpędzenie się do 300 km/h zajmuje kolejne siedem sekund. Próba przyspieszania i hamowania 0-200-0 km/h ma kończyć się wynikiem 12,7 sekund, a prędkość 100 km/h ma być całkowicie wytracana na odcinku 30,5 metrów. Do pierwszej Agery R należą również rekordy świata samochodów produkowanych seryjnie przyspieszeń i hamowania w przedziałach od i do 300 km/h i 200 mph. Na suchej nawierzchni Agera R poddaje pasażerów przyspieszeniom bocznym sięgającym 1,6 G. Teoretyczna prędkość maksymalna sięga 440 km/h, ale fabrycznie każdy Koenigsegg ograniczony jest do 375 km/h. Przy sprzyjających warunkach pogodowych i po okazaniu zaświadczenia o braku niepoczytalności kierowcy firma może na życzenie tymczasowo zdjąć blokadę. O weryfikacji prędkości maksymalnej w rzeczywistości i utarciu nosa konstruktorom 1200-konnego Bugatti Veyrona Super Sport, który przekracza 430 km/h Koenigsegg jeszcze nie wspomina.

Samochód ten został skonstruowany i zaprezentowany w 2011 r na Geneva Motor Show przez szwedzką markę Koenigsegg. Jest to zmodyfikowana wersja modelu Agera. Przyspieszenie 0-100 km/h trwa ok. 2,9 s. Prawdopodobna prędkość maksymalna, podawana przez producenta wynosi 420 km/h. Typ nadwozia to 2-drzwiowe coupé.

Wynik Koenigsegg Agera R w przyspieszeniu od 0-300 km/h wynosi 14,53 s, wynik ten trafił do Księgi Guinessa.

Do góry
Powrót na stronę główną
Dowiedz się więcej na temat tego samochodu
Radosław Godlewski Kl. 2Tc ©